Aktualności

Gość


Myślenia w szkole ciąg dalszy - konferencja i warsztaty


Myślenia w szkole ciąg dalszy - konferencja i warsztaty
poniedziałek, 25 czerwca 2012, Anna Kasprzyk

Gnieźnieńska Szkoła Wyższa MILENIUM  i  Stowarzyszenie Edukacji Filozoficznej PHRONESIS w ramach realizacji projektu Pozwolić uczniom myśleć zorganizowały w dniu 21 czerwca 2012 roku konferencję z warsztatami Myślenia w szkole ciąg dalszy.

Konferencja przeznaczona była dla dyrektorów szkół podstawowych i gimnazjów oraz nauczycieli uczestniczących w szkoleniach „Myśleć w szkole” z terenu powiatów słupeckiego i gnieźnieńskiego (bez miasta Gniezna).

Aula Niebieska Gnieźnieńskiej Szkoły Wyższej MILENIUM (Gniezno, ul. Pstrowskiego 3A) zgromadziła 61 uczestników na krótkie wystąpienia:
• Anna Żabińska – Pioterek, Kierownik projektu, poinformowała o aktualnym stanie rozwoju projektu, który jako innowacyjny podlega właśnie testowaniu.
• prof. dr hab. Robert Piłat wyjaśnił ideę powstania oraz konstrukcję modelu Minimum Kompetencji Myślowych, który powstał w oparciu o przeprowadzone w szkołach badania i posłużył do przygotowania programu szkolenia dla nauczycieli.
• dr Anna Łagodzka zaprezentowała krótko uwagi dotyczące konspektów lekcji tworzonych przez nauczycieli w ramach zrealizowanych szkoleń Myśleć w szkole.
• Anna Bentyn, Animator merytoryczny projektu, przedstawiła najbliższe działania planowane w projekcie do końca tego roku.
Konferencji towarzyszyły warsztaty metodyczne:
1. Definiowanie pojęć czyli od zrozumienia do zapamiętania (prowadząca Anna Bentyn)
Uczestnicy zajęć sami tworzyli definicje i analizowali zasady ich konstruowania. Dyskutowali również na temat możliwości wykorzystania definiowania do tworzenia trwałej wiedzy ucznia.
2. Między refleksją a logiką (prowadząca Anna Łagodzka)
Związki (wynikające z modelu MKM) pomiędzy myśleniem refleksyjnym a logiką w trakcie nauczania różnych przedmiotów na przykładach lekcji opisanych w konspektach.
3. Formułowanie sądów o możliwości i prawdopodobieństwie (prowadzący Robert Piłat)
Proces formułowania opinii i sądów w sytuacji niepełnej wiedzy jest doświadczeniem wielu ludzi - nie tylko nauczycieli i uczniów. Zajęcia stanowiły przykład tego, jak uczyć logicznej analizy prawdopodobieństwa występowania różnych zjawisk.

Najbliższa konferencja w projekcie planowane jest na koniec września 2012 roku.
Szczegółowe informacje na temat planowanej konferencji będą umieszczane na stronie internetowej projektu. Można je również uzyskać w biurze projektu (ul. Cieszkowskiego 17, 62-200 Gniezno) i pod telefonem 534 202 715
Działania projektu są finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

galeria