Aktualności

Gość


Projekt edukacyjny "Horror, kryminał, sensacja - czytać czy oglądać?"


Projekt edukacyjny "Horror, kryminał, sensacja - czytać czy oglądać?"
czwartek, 6 marca 2014, Leszek Łukasik

Od dawna trwa fascynacja kina twórczością wielu pisarzy. Na przestrzeni lat powstało wiele konwencji i wizji ekranizacji tekstów literackich. Zmieniają się tylko zapotrzebowania na tematykę i widowiskowość filmu.

Horror, kryminał, powieść sensacyjna – co jest takiego w tych gatunkach, że młodzież tak chętnie po nie sięga? Dlaczego z tak dużą niecierpliwością oczekuje się kolejnych ekranizacji?
Czytać czy oglądać? To pytania, na które chcą znaleźć odpowiedź autorzy projektu edukacyjnego: Publiczna Biblioteka Pedagogiczna, Biblioteka Gnieźnieńskiej Szkoły Wyższej Milenium i nauczyciele-bibliotekarze gnieźnieńskich gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.

Wybór gatunków literackich i filmowych podyktowany został ich popularnością wśród młodzieży. Dobór utworów ma natomiast ukazać ewolucję tych gatunków. Dopełnieniem będzie przedstawienie historii kina polskiego i światowego.

Adresat projektu
Projekt adresowany jest do uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych.

Koordynatorzy projektu
Głównymi koordynatorami powinni zostać nauczyciele-bibliotekarze przy współpracy z polonistami.

Czas realizacji projektu
marzec – październik 2014

Cele ogólne
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych;
- rozwijanie zainteresowań tekstami literackimi spoza kanonu lektur;
- rozwijanie zainteresowań przekładem tekstu literackiego na obraz filmowy;
- rozwijanie wrażliwości estetycznej inspirowanej literaturą i filmem.

Cele szczegółowe
- kształcenie umiejętności uważnego czytania i interpretowania tekstów literackich;
- ukazanie czym jest ekranizacja filmowa i czy może zastąpić tekst literacki;
- wykorzystanie umiejętności polonistycznych do interpretowania tekstu literackiego i filmowego;
- kształtowanie umiejętności wyrażania swojego zdania na poruszany temat.

Treści
Uczniowie zapoznają się z fragmentami utworów literackich typowych dla gatunku horroru, kryminału i powieści sensacyjnej. Przy ich doborze kierowano się poczytnością powieści wśród
młodzieży. Wybrano te teksty, które należą do klasyki wymienionych gatunków. Ekranizacje filmowe (fragmenty) mają posłużyć jako przyczynek do dyskusji na temat dostrzegania różnic
między tekstem literackim a filmowym. Uczniowie zostaną również zapoznani z: językiem filmu, funkcją muzyki filmowej oraz historią kina polskiego i światowego.

Przewidywane rezultaty
Uczniowie:
- poznają teksty literackie spoza kanonu lektur i ich ekranizacje filmowe;
- potrafią analizować teksty literackie i filmowe;
- potrafią wskazać problemy poruszane w obu tekstach kultury;
- potrafią wygłaszać swoje opinie na temat przekładu tekstu literackiego na dzieło filmowe.

Harmonogram
Zaplanowano 5 spotkań zespołów uczniowskich (grup 6-osobowych) w następujących terminach:
- 19 marca 2014,
- 9 kwietnia 2014,
- 28 maja 2014,
- wrzesień 2014,
- październik 2014.

Podczas spotkań będą wyświetlane fragmenty filmów i poddawane analizie fragmenty tekstów literackich. Uczniowie nie są zobowiązani do znajomości tekstów literackich i filmowych.
Spotkania będą miały charakter poznawczy i zachęcający do przeczytania i obejrzenia omawianych tekstów w całości. Realizacja projektu zostanie poprzedzona wykładem inauguracyjnym na temat filmu. Podsumowanie natomiast będzie miało charakter popołudniowo-wieczornej biesiady literacko-filmowej.

Tytuł książki/filmu                                   
Ptaki D. du Maurer, Ptaki A. Hitchcock
Termin                                          Miejsce                                                  Odpowiedzialni
19.03.2014, godz. 9:00
            Aula III LO                          T. Olizarowicz –ZSP nr 3, A. Galas – Gimnazjum nr 1

Lśnienie S. King, Lśnienie S. Kubrick
9.04.2014, godz. 9:00              Aula III LO                          W. Grzegorzewicz – III LO, D. Morkowska – ZSP nr 4

Przygody Sherlocka Holmesa A.Conan Doyle, wybrana ekranizacja
28.05.2014, godz.  9:00          Aula GSW Milenium       A. Kolibabka – I LO, R. Frasz – I LO, Gimnazjum nr 2, M. Sarzyńska –Gimnazjum nr 2, J. Zawadzki – I LO

Park Gorkiego
M. Cruz Smith, Park Gorkiego M. Apted
wrzesień 2014                          Aula III LO                         J. Kaszyńska – II LO, K. Wilczkowska – PBP, H. Szczucka – GSW Milenium

Noc w bibliotece A. Christie, wybrana ekranizacja     
październik 2014                    Aula GSWMilenium          B. Chlebowska – ZSEO, M. Bukowska – GSW Milenium, K. Wilczkowska – PBP

Termin zgłoszenia udziału w projekcie do 12 marca 2014: telefonicznie 61 424 55 44 lub e-mailem biblioteka@gniezno.pbp.poznan.pl