Dnia 4 czerwca 2016 r. grupa studentek studiów I stopnia: Edukacja elementarna z terapią pedagogiczną, rok II, semestr 4 na przedmiocie Edukacja przyrodnicza dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym udała się na ćwiczenia terenowe do leśnego terenu rekreacyjnego w Gnieźnie.
Treści programowe przeprowadzonych zajęć dotyczyły tematów:
•Organizacja edukacji przyrodniczej w naturalnym środowisku
•Rozumienie otaczającej rzeczywistości, wynikające między innymi z obserwacji i doświadczeń prowadzonych w terenie
•Bezpośredni kontakt z przyrodą i zaangażowanie różnych zmysłów w poznawaniu przyrody
Wszystkie działania miały charakter pracy w 4 zespołach realizujących tematykę wymagań podstawy programowej, w zakresie edukacji przyrodniczej w przedszkolu i w szkole. Podczas zajęć studentki GSW Milenium realizowały czynności min:
•Stosowały zasady przestrzegania bezpieczeństwa przy organizacji np. wycieczki z uczniami,
•Obserwowały warstwy lasu i notowały spostrzeżenia
•Doświadczały eksperymentów z materiałem przyrodniczym
•Określały kierunków świata według wyglądu roślin, ukształtowaniu mrowisk itp.
•Rozpoznawały rośliny, zwierzęta
Na spotkaniu organizacyjnym przed wycieczką omówiono zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas zajęć, przygotowano ekwipunek tj. sprzęt do obserwacji, przybory do notowania, pomoce dydaktyczne w formie kart pracy, kart obserwacji, książeczek turysty.
Po dojściu do lasu zapoznano uczestników z mapą topograficzną terenu. Studentki zwróciły uwagę na rozmieszczenie trasy spacerowej oraz obiektów tj. gatunków drzew, obiektów leśnych, znaków informacyjnych. Trasę po lesie zaplanowano według 4 stacji. Każde miejsce dotyczyło wybranego tematu zajęć. Podczas drogi do I stacji wycieczki zadaniem uczestniczek było wsłuchiwać się w odgłosy pochodzące z lasu i wyodrębnić np. odgłosy ptaków. Przy stacji I studentki miały zadanie wyszukać pnia, po ściętym drzewie i stosując poznaną zasadę liczenia słojów, określić wiek drzewa. Następnym zadaniem było zmierzyć obwód pnia drzewa na wysokości 1,20cm. Podany wymiar należało odnaleźć w tabeli oraz usytuować względem gatunku drzewa i odczytać, ile szacunkowo lat może mieć zmierzony dąb. Ostatnia czynność polegała na określeniu kierunku północnego, po odszukaniu samotnie stojącego drzewa np. na rozdrożu i wskazanie jego strony bardziej porośniętej czyli strony od północy. W tym celu wykorzystano lupy, miary krawieckie, tabele porównawcze wieku drzew. Stacja nr II to miejsce przy, którym rozpoczęła się praca w czterech zespołach. Każdy otrzymał „ Kartę leśnych obserwacji” do notowania spostrzeżeń. Pierwszy zespół obserwował ściółkę leśną, drugi, runo leśne, trzeci podszyt, czwarty wysokie drzewa. Po wykonaniu zadań każdy zespół prezentował spostrzeżenia, ciekawostki , notatki, rysunki. Do zadań wykorzystano, lornetki, lupy, narzędzia do pisania i rysowania. Stacja III uwzględniała wielozmysłowe poznawanie świata i penetrowanie terenu w celu zebrania eksponatów o właściwościach: zapachowych, wydających odgłosy, coś miękkiego i coś twardego. Zebrane rekwizyty umieszczano w pojemnikach i przeznaczono do dalszej obserwacji w sali zajęć. Stacja IV stanowiła miejsce do pokonania naturalnego toru przeszkód. Słuchaczki miały zadanie pokonać przeszkody w formie slalomu, przejścia po – kłodzie - równoważni, toczenia gałęzi i celowania szyszkami do narysowanego na ziemi punktu.
Po powrocie do uczelni studentki prezentowały leśne okazy zebrane podczas wycieczki. Każdy uczestnik otrzymał Książeczkę Małego Turysty, którą należało wypełnić, jako sprawozdanie z wycieczki.
W trakcie zadania prowadząca rozmawia ze studentkami na temat:
Co ciekawego zobaczyłyście w lesie?
Czego dowiedziałyście się o lesie?
Co was zadziwiło,
Co szczególnie utkwiło wam w pamięci?
Jak czuliście się, przebywając w lesie?
Forma zajęć umożliwiła studentkom zastosowanie zdobytej wiedzy w bezpośrednim działaniu. Stanowiła też okazję do praktyki pedagogicznej w prowadzaniu zajęć z uczniami, w terenie, w bezpośrednim kontakcie z przyrodą. Sposób zorganizowania wycieczki były okazją do pracy z całą grupą, pracy w zespołach i indywidualnie wykonywanymi zadaniami.
Wartość merytoryczna i metodyczna zajęć wzbogaciła warsztat pracy, doświadczania, przeżycia i kontakt z nauką w naturalnym środowisku studentów NASZEJ UCZELNI „Milenium” w Gnieźnie na przyszłych nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej.
Zapraszamy na fotorelację