Aktualności

Gość


Zajęcia praktyczne "Edukacja ekologiczna"


Zajęcia praktyczne "Edukacja ekologiczna"
sobota, 4 czerwca 2016, Natalia Jędrzejczak

Podczas ćwiczeń audytoryjnych w dniu 4 czerwca 2016 r. z przedmiotu Edukacja przyrodnicza dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym odbyły się zajęcia doskonalące umiejętności i rozwijające wiedzę w temacie Edukacja ekologiczna, wzrost świadomości ekologicznej , edukacja poprzez  radość przeżywania.

Przy omawianiu korzyści pochodzących z podnoszenia świadomości ekologicznej, na przykładzie przetwarzania surowca naturalnego: ropy naftowej na produkcję tworzyw sztucznych. Projektując zajęcia z zakresu edukacji ekologicznej wykorzystano materiały edukacyjne „Plastek i jego zaczarowane pudełko”. Autorem  i  producentem materiałów jest Fundacja PlasticsEurope Polska, które mogą być zastosowane na zajęciach i lekcjach z edukacji przyrodniczej. Wyposażenie  zestawu stanowią; 

•Zestaw do doświadczeń 

•zeszyty ćwiczeń. 

•Materiały dla nauczycieli

 W oparciu o propozycje zadań studentki zaprojektowały, przeprowadziły i omówiły dwa doświadczenia.

1.„ Gdzie się podziała woda?”  Na trzech talerzach ułożono: kamień,  watę i proszek o nazwie superabsorbent  pochodzący z zestawu do doświadczeń. Na każdy  materiał wylano taką samą ilość wody i obserwowano co dzieje  się z wodą, czy znika, czy pozostaje na talerzu. Odkryciem było, że proszek o nazwie superabsorbent wchłania wodę i jej nie oddaje. Właściwości proszku mają zastosowanie do środków higienicznych dla niemowląt, tzw. pampersów. 

Wniosek: tworzywa  sztuczne mogą być przetwarzane i wykorzystywane   na różne sposoby

2.Maks Boraks – gumowa piłeczka z pudełka. Do szklanki wlano pól łyżki miarowej kleju stolarskiego i jedną łyżkę roztworu boraksu , materiałów pochodzących z zestawu „ Plastek jego zaczarowane pudełko. Oba produktu wymieszano i zauważono, że klej zmieniła swoją postać , stał się plastyczny do ulepienia kuli, która ma postać popularnej piłki gumowej. 

Wniosek  : wytworzono nowe tworzywo sztuczne, mające zastosowanie jako np. piłka 

Realizowane czynności pozwoliły rozwinąć umiejętności słuchaczek w zakresie: planowania i  realizowania ciekawych sytuacji edukacyjnych, organizowania warsztatu pracy w pomoce naukowe oraz  wykorzystywania obserwacji, doświadczeń i eksperymentów do prowadzenia zajęć i lekcji z dziećmi w przedszkolu i w szkole.

Fotogaleria