Podczas ćwiczeń audytoryjnych w dniu 4 czerwca 2016 r. z przedmiotu Edukacja przyrodnicza dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym odbyły się zajęcia doskonalące umiejętności i rozwijające wiedzę w temacie Edukacja ekologiczna, wzrost świadomości ekologicznej , edukacja poprzez radość przeżywania.
Przy omawianiu korzyści pochodzących z podnoszenia świadomości ekologicznej, na przykładzie przetwarzania surowca naturalnego: ropy naftowej na produkcję tworzyw sztucznych. Projektując zajęcia z zakresu edukacji ekologicznej wykorzystano materiały edukacyjne „Plastek i jego zaczarowane pudełko”. Autorem i producentem materiałów jest Fundacja PlasticsEurope Polska, które mogą być zastosowane na zajęciach i lekcjach z edukacji przyrodniczej. Wyposażenie zestawu stanowią;
•Zestaw do doświadczeń
•zeszyty ćwiczeń.
•Materiały dla nauczycieli
W oparciu o propozycje zadań studentki zaprojektowały, przeprowadziły i omówiły dwa doświadczenia.
1.„ Gdzie się podziała woda?” Na trzech talerzach ułożono: kamień, watę i proszek o nazwie superabsorbent pochodzący z zestawu do doświadczeń. Na każdy materiał wylano taką samą ilość wody i obserwowano co dzieje się z wodą, czy znika, czy pozostaje na talerzu. Odkryciem było, że proszek o nazwie superabsorbent wchłania wodę i jej nie oddaje. Właściwości proszku mają zastosowanie do środków higienicznych dla niemowląt, tzw. pampersów.
Wniosek: tworzywa sztuczne mogą być przetwarzane i wykorzystywane na różne sposoby
2.Maks Boraks – gumowa piłeczka z pudełka. Do szklanki wlano pól łyżki miarowej kleju stolarskiego i jedną łyżkę roztworu boraksu , materiałów pochodzących z zestawu „ Plastek jego zaczarowane pudełko. Oba produktu wymieszano i zauważono, że klej zmieniła swoją postać , stał się plastyczny do ulepienia kuli, która ma postać popularnej piłki gumowej.
Wniosek : wytworzono nowe tworzywo sztuczne, mające zastosowanie jako np. piłka
Realizowane czynności pozwoliły rozwinąć umiejętności słuchaczek w zakresie: planowania i realizowania ciekawych sytuacji edukacyjnych, organizowania warsztatu pracy w pomoce naukowe oraz wykorzystywania obserwacji, doświadczeń i eksperymentów do prowadzenia zajęć i lekcji z dziećmi w przedszkolu i w szkole.