Aktualności

Gość


Edukacja przyrodnicza w środowisku naturalnym okazją do bezpośredniego kontaktu z przyrodą - czyli sens prowadzania zajęć ze studentami w otoczeniu przyrodniczym


Edukacja przyrodnicza w środowisku naturalnym okazją do bezpośredniego kontaktu z przyrodą - czyli sens prowadzania zajęć ze studentami w otoczeniu przyrodniczym
sobota, 3 czerwca 2017, Natalia Jędrzejczak

Grupa studentów II roku studiów licencjackich kierunku pedagogika, specjalność: Edukacja elementarna z terapią pedagogiczną, w dniu 3.06.2017r. na przedmiocie Edukacja przyrodnicza dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym wzięła udział w zajęciach o formie kontaktu z praktyką. 

Mając na uwadze dwustopniowy charakter poznawania przyrody  przez dzieci,  zorganizowano dla studentów zajęcia o charakterze poznawania konkretno-zmysłowego i poznawania pojęciowego. Aktywny kontakt z przyrodą miał na celu wykształcenie właściwego stosunku do ożywionej i nieożywionej przyrody i poznanie roli człowieka w jej przeobrażaniu. Odkrywcze i badawcze działania pozwoliły ukazać:  jak wykorzystywać różnorodne bodźce płynące z otoczenia i jakich  udzielać  odpowiedzi na pytania zadawane przez dzieci podczas zajęć i lekcji.

Treści programowe przedmiotu zrealizowane podczas zajęć dotyczyły  tematyki :

•Organizacji edukacji przyrodniczej w naturalnym środowisku

•Rozumienia otaczającej rzeczywistości, wynikającej między innymi z obserwacji i doświadczeń prowadzonych w terenie 

•Bezpośredniego kontaktu z przyrodą i zaangażowania różnych zmysłów w poznawanie przyrody 

•Edukacji ekologicznej poprzez radość  przeżycia.  

Kontakt z praktyką odbył się w dwóch etapach i  miejscach:  w miejscowości  Lubochnia, w otoczeniu ekosystemu leśnego, łąkowego i wodnego oraz na terenie rekreacyjno edukacyjnym Leśnictwa Stary Dwór. 

W Lubochni studenci zajęli się obserwacją lasu i określeniem rodzaju lasu i pięter lasu. Następnie zaprezentowano krótką ich charakterystykę, a zadaniem studentów było odszukać na terenie najbardziej zbliżonych miejsc występujących w lesie. Studenci również obserwowali teren, tj. ściółkę leśną: jej wygląd, z czego się składa i jakie występują rośliny i zwierzęta; runo leśne gromadząc informacje oraz opisy i rysunki  wyglądu  występujących zwierząt i roślin; piętra wysokich drzew sporządzając notatki o gatunkach drzew, zwierzętach oraz opis i rysunek wybranego drzewa.  Rozpoznawali charakterystyki podszytu opisując i rysując występujące w tym miejscu rośliny i zwierzęta.

Dodatkowe działania  uczestników podczas zajęć  to:  obserwowanie  przyrody i opisywanie jej atrybutów  względem wrażeń dostrzeganych zmysłami: wzroku, słuchu, węchu, dotyku. Studenci  oglądali rekwizyty przyrodnicze np. plastry pnia i określały wiek drzewa i gatunek, wyznaczali kierunek północny. Do poszczególnych czynności wykorzystywali  urządzenia i drobne  narzędzia np. miary, łopatki, lornetki, lupy i woreczki do rekwizytów przyrodniczych. 

W drugim etapie zajęć odbyło się spotkanie z leśniczym Leśnictwa Stary Dwór, Panem Włodzimierzem Orchowskim. W specjalnie przygotowanym miejscu do prowadzania zajęć edukacyjnych wysłuchano bardzo ciekawej prelekcji o Nadleśnictwie Gniezno i Leśnictwie Stary Dwór. Przedstawiane informacje dotyczyły terenu i powierzchni lasów, charakterystyki drzewostanu, ciekawostek o mieszkańcach lasu oraz korzyściach i zagrożeniach dla otoczenia przyrodniczego wynikających z ingerencji człowieka w przyrodę. Prowadzący omawiane zagadnienia uzupełniał ciekawostkami i przykładem własnych doświadczeń z pracy leśniczego. 

Wyprawa do lasu i kontakt z praktyką pedagogiczną przyszłych nauczycieli to bardzo dobra okazja, by studenci sprawdzili poznaną wiedzę i umiejętności w bezpośrednim działaniu. Zajęcia udało się przeprowadzić dzięki współpracy studentów, prowadzącej zajęcia, mgr Doroty Piechoty oraz leśniczego Leśnictwa Stary Dwór.