Grupa studentów II roku studiów licencjackich kierunku pedagogika, specjalność: Edukacja elementarna z terapią pedagogiczną, w dniu 3.06.2017r. na przedmiocie Edukacja przyrodnicza dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym wzięła udział w zajęciach o formie kontaktu z praktyką.
Mając na uwadze dwustopniowy charakter poznawania przyrody przez dzieci, zorganizowano dla studentów zajęcia o charakterze poznawania konkretno-zmysłowego i poznawania pojęciowego. Aktywny kontakt z przyrodą miał na celu wykształcenie właściwego stosunku do ożywionej i nieożywionej przyrody i poznanie roli człowieka w jej przeobrażaniu. Odkrywcze i badawcze działania pozwoliły ukazać: jak wykorzystywać różnorodne bodźce płynące z otoczenia i jakich udzielać odpowiedzi na pytania zadawane przez dzieci podczas zajęć i lekcji.
Treści programowe przedmiotu zrealizowane podczas zajęć dotyczyły tematyki :
•Organizacji edukacji przyrodniczej w naturalnym środowisku
•Rozumienia otaczającej rzeczywistości, wynikającej między innymi z obserwacji i doświadczeń prowadzonych w terenie
•Bezpośredniego kontaktu z przyrodą i zaangażowania różnych zmysłów w poznawanie przyrody
•Edukacji ekologicznej poprzez radość przeżycia.
Kontakt z praktyką odbył się w dwóch etapach i miejscach: w miejscowości Lubochnia, w otoczeniu ekosystemu leśnego, łąkowego i wodnego oraz na terenie rekreacyjno edukacyjnym Leśnictwa Stary Dwór.
W Lubochni studenci zajęli się obserwacją lasu i określeniem rodzaju lasu i pięter lasu. Następnie zaprezentowano krótką ich charakterystykę, a zadaniem studentów było odszukać na terenie najbardziej zbliżonych miejsc występujących w lesie. Studenci również obserwowali teren, tj. ściółkę leśną: jej wygląd, z czego się składa i jakie występują rośliny i zwierzęta; runo leśne gromadząc informacje oraz opisy i rysunki wyglądu występujących zwierząt i roślin; piętra wysokich drzew sporządzając notatki o gatunkach drzew, zwierzętach oraz opis i rysunek wybranego drzewa. Rozpoznawali charakterystyki podszytu opisując i rysując występujące w tym miejscu rośliny i zwierzęta.
Dodatkowe działania uczestników podczas zajęć to: obserwowanie przyrody i opisywanie jej atrybutów względem wrażeń dostrzeganych zmysłami: wzroku, słuchu, węchu, dotyku. Studenci oglądali rekwizyty przyrodnicze np. plastry pnia i określały wiek drzewa i gatunek, wyznaczali kierunek północny. Do poszczególnych czynności wykorzystywali urządzenia i drobne narzędzia np. miary, łopatki, lornetki, lupy i woreczki do rekwizytów przyrodniczych.
W drugim etapie zajęć odbyło się spotkanie z leśniczym Leśnictwa Stary Dwór, Panem Włodzimierzem Orchowskim. W specjalnie przygotowanym miejscu do prowadzania zajęć edukacyjnych wysłuchano bardzo ciekawej prelekcji o Nadleśnictwie Gniezno i Leśnictwie Stary Dwór. Przedstawiane informacje dotyczyły terenu i powierzchni lasów, charakterystyki drzewostanu, ciekawostek o mieszkańcach lasu oraz korzyściach i zagrożeniach dla otoczenia przyrodniczego wynikających z ingerencji człowieka w przyrodę. Prowadzący omawiane zagadnienia uzupełniał ciekawostkami i przykładem własnych doświadczeń z pracy leśniczego.
Wyprawa do lasu i kontakt z praktyką pedagogiczną przyszłych nauczycieli to bardzo dobra okazja, by studenci sprawdzili poznaną wiedzę i umiejętności w bezpośrednim działaniu. Zajęcia udało się przeprowadzić dzięki współpracy studentów, prowadzącej zajęcia, mgr Doroty Piechoty oraz leśniczego Leśnictwa Stary Dwór.