Kogo przygotowujemy?
Absolwenci uzyskują przygotowanie do pracy opiekuńczo-wychowawczej i profilaktyczno-terapeutycznej z dziećmi dorastającymi i młodzieżą, do rozwiązywania wielu problemów opiekuńczych, wychowawczych, edukacyjnych osób i grup społecznych znajdujących się w trudnych sytuacjach życiowych. Są specjalistami w szerokim obszarze trudności i zaburzeń rozwoju indywidualnego i zachowania oraz procesów opieki, socjalizacji i wychowania. Specjalność wyposaża w wiedzę i umiejętności z zakresu m.in. trudności w uczeniu się, niedostosowania społecznego i wczesnej interwencji, uzależnień oraz wybranych zakresów specjalistycznej terapii (socjoterapia, arteterapia).
Absolwenci mogą podejmować pracę w placówkach opiekuńczo-wychowawczych (domy dziecka, pogotowia opiekuńcze, internaty, bursy i inne), świetlicach środowiskowych i świetlicach profilaktyczno-terapeutycznych, ośrodkach interwencji kryzysowej, a także w licznych organizacjach pozarządowych i samorządowych realizujących programy opiekuńczo-wychowawcze i profilaktyczno-teraputyczne. Mogą także pracować w charakterze pedagoga szkolnego, wychowawcy świetlicy szkolnej, wychowawcy bursy, internatu, kuratora sądowego, w poradniach i ośrodkach odwykowych, w prywatnych i wyznaniowych placówkach opiekuńczo – wychowawczych.
Jakie przedmioty specjalnościowe?
Poza przedmiotami podstawowymi plan studiów zawiera następujące przedmioty specjalnościowe: psychologię społeczną, pedagogikę opiekuńczą, metodykę pracy opiekuńczo-wychowawczej, pedagogikę specjalną, pedagogikę resocjalizacyjną, podstawy pracy socjalnej, elementy prawa rodzinnego, opiekuńczego i nieletnich, diagnozowanie grup i środowisk społecznych, podstawy diagnostyki psychopedagogicznej, profilaktykę, diagnozę i terapię trudności szkolnych, podstawy socjoterapii i metodykę zajęć socjoterapeutycznych, pracę z rodziną niewydolną wychowawczo, profilaktykę agresji i przemocy, profilaktykę uzależnień, terapię zajęciową i elementy arteterapii, trening umiejętności interpersonalnych oraz warsztat pracy z grupą.