PEDAGOGIKA OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZA I DORADZTWO ZAWODOWE
W obliczu fali przemian makrospołecznych i globalnych szczególnego wzmocnienia wymagają podstawowe funkcje społeczne, jakie muszą być spełniane w skali powszechnej tj. opieka, socjalizacja, wychowanie, czy też edukacja w zakresie wsparcia zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. Są one bowiem warunkiem niezbędnym do utrzymywania, optymalizowania i modernizowania ładu społecznego, dynamicznej adaptacji do zmian społecznych i dynamiki rynku pracy oraz radzenia sobie z trudnościami i problemami narastającymi w realiach życia na poziomie mikro-, mezzo- i makrospołecznym w kontekstach: społecznym, zawodowym, opiekuńczo-wychowawczym. Bowiem tylko holistyczna troska o każdy obszar życia człowieka przyczynia się do prawidłowego rozwoju biopsychospołecznego, przygotowując go przy tym do wypełniania ról w życiu dorosłym.
Te podstawowe funkcje społeczne ulegają współcześnie erozji i rozregulowaniu, ma w nich miejsce niewydolność w szerokiej społecznej skali. Jest, będzie i musi być zapotrzebowanie na profesjonalne pedagogiczne wspomaganie procesów opieki, socjalizacji, wychowania i poradnictwa całożyciowego (w tym zawodowego), i to w skali masowej, w odniesieniu do wszelakich podmiotów: od jednostkowego rodzica po politycznych decydentów. W tym kontekście usytuowana jest specjalność pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i doradztwo zawodowe.
Szerokoprofilowa specjalność jest wynikiem szybkiego tempa zmian i postępującego rozwoju przez co sprawia, iż niezbędne staje się ciągłe pozyskiwanie i poszerzanie wiedzy oraz kompetencji na przestrzeni całego życia. Obecnie karierę zawodową wyznacza trend całożyciowego uczenia się i rozwoju (poradnictwo całożyciowe). Takie podejście wymaga traktowania planowania i realizacji kariery edukacyjno-zawodowej jako projektu życiowego i implikuje stworzenie warunków, w których dzieci, młodzież i dorośli posiadaliby łatwy dostęp do rzetelnych informacji o rynku pracy oraz usług z zakresu profesjonalnego poradnictwa zawodowego i doradztwa personalnego. W tym kontekście misja poradnictwa zawodowego ulega poszerzeniu, stając się częścią kształcenia ustawicznego. W swych ostatnich dokumentach programowych zarówno Komisja Europejska, jak i OECD skupiły się na poradnictwie zawodowym oraz informacji, jako kluczowych obszarach polityki w kategoriach kształcenia ustawicznego, jak również rozwoju gospodarczego i społecznego. Zakres usług poradnictwa zawodowego i doradztwa personalnego ukierunkowany jest również na inkluzję osób znajdujących się w sytuacjach kryzysowych i zagrożonych wykluczeniem społecznym w tym szczególnie osób bezrobotnych, osób z niepełnosprawnością, osób powracających na rynek pracy z zakładów karnych itp. Nie bez znaczenia w wyniku mobilności zawodowej (transnacjonalnej) staje się też wsparcie w zakresie poradnictwa wielokulturowego dla cudzoziemców (dzieci, młodzieży i dorosłych w Polsce). Trudności jakie pojawiają się na etapie zawodowym np. eurosieroctwo, brak zatrudnienia, mobbing itp. przekładają się bowiem na funkcjonowanie człowieka w życiu rodzinnym, szkolnym, przedszkolnym, czyli we wszystkich społecznych obszarach ,w których na co dzień uczestniczy dziecko, czy też dorosły. Stąd też fakt traktowania specjalności w postaci połączenia obszarów, a nie traktowania ich jako rozłącznego, fragmanterycznego wycinka rzeczywistości.
Kształcenie w specjalności pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i doradztwo zawodowe obejmować będzie następujące zakresy: psychologiczne, społeczne i kulturowe uwarunkowania procesów opieki, socjalizacji, wychowania, poradnictwa; warunki, czynniki i prawidłowość pomyślnego ich przebiegu; dysfunkcje, trudności i zagrożenia procesów opiekuńczo-wychowawczych i doradczych; systemy opieki i rynku pracy, ich funkcjonowanie i organizacja; kierunki i strategie profilaktyki pedagogicznej; metodykę pracy opiekuńczej i oddziaływań wychowawczych; metodykę pracy doradcy zawodowego.
Szerokoprofilowana specjalność wypływa z niezbędnego założenia, że współczesne działania pedagogiczne muszą mieć charakter systemowy i kompleksowy, zachodzić na wszystkich etapach życia człowieka i wszystkich poziomach organizacji społecznej - indywidualnej, grupowej, instytucjonalnej. Winny uwzględniać przede wszystkim potrzeby, problemy i właściwości odbiorcy w kontekście otoczenia społeczno-gospodarczego oraz wielokulturowości. Oparty o szerokie spektrum wiedzy teoretycznej (tj. moduł treści podstawowych i moduł treści kierunkowych), wzbogacone ofertą warsztatową i praktykami zawodowymi, daje absolwentom wielostronne kompetencje i wielorakie możliwości zatrudnienia, co umożliwi im twórcze kształtowanie własnej kariery oraz elastyczne dostosowanie do rynku pracy.
Studia drugiego stopnia na kierunku pedagogika, specjalność pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i doradztwo zawodowe przygotowują absolwenta, który:
Absolwenci posiadają kwalifikacje do pracy na stanowiskach nauczyciela pedagoga w przedszkolach, szkołach i placówkach systemu oświaty, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, nauczyciela wychowawcy w świetlicach szkolnych i internatach, nauczyciela terapeuty pedagogicznego. Mogą być również zatrudnieni jako: szkolny doradca zawodu z przygotowaniem pedagogicznym, doradca zawodowy, specjalista w poradniach pedagogiczno-psychologicznych, organizator form przekwalifikowania osób bezrobotnych i zagrożonych utratą pracy, doradca zawodowy w urzędach pracy i ich agendach, doradca personalny w agencjach zatrudnienia, w studenckich i lokalnych biurach karier, w organizacjach pozarządowych, w Centrach informacji i planowania kariery zawodowej, specjalista do spraw pracowniczych, specjalista do spraw zatrudnienia.
Są przygotowani do pracy w systemie rodzinnej i instytucjonalnej pieczy zastępczej, żłobkach, internatach, bursach, świetlicach środowiskowych, profilaktycznych, terapeutycznych, w organizacjach pozarządowych prowadzących działalność opiekuńczo-wychowawczą, profilaktyczno-terapeutyczną oraz interwencyjną w sytuacjach kryzysowych oraz w działach personalnych przedsiębiorstw.
Atuty GSW Milenium
• Wykładowcy – praktycy
Zajęcia na uczelni prowadzą nie tylko wybitni naukowcy, ale przede wszystkim praktycy pracujący na co dzień zawodowo:
- pedagodzy, psycholodzy, terapeuci, nauczyciele, wychowawcy, dyrektorzy placówek, kuratorzy, biegli sądowi i inni.
• Studia o profilu PRAKTYCZNYM
- Program studiów nie jest przepełniony wiedzą książkową, lecz uczy praktycznego wymiaru zawodu pedagoga, ponieważ został przygotowany we współpracy ze szkołami, placówkami opiekuńczo-wychowawczymi, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, jednostkami administracji samorządowej itp.
- Stosujemy nowoczesne metody kształcenia, studenci uczestniczą nie tylko w tradycyjnych wykładach, ale również w ćwiczeniach audytoryjnych, ćwiczeniach warsztatowych i zajęciach terenowych.
- Program kształcenia przygotowuje do pracy zawodowej zgodnie z aktualnymi potrzebami rynku pracy w kraju i za granicą, ponieważ uczelnia wdraża Europejskie Standardy Nauczania w formie Polskich Ram Kwalifikacji (PRK) na poziomie 6 i 7;
• Zajęcia w soboty - niedziele / Zjazdy 2 razy w miesiącu
- Niestacjonarny tryb studiów pozwala na łączenie studiów z pracą.
- Praktyczny charakter studiów umożliwia zastosowanie zdobytej wiedzy w codziennej pracy zawodowej.
• Wysokie stypendia - nawet 2000 PLN/mies!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |