Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i terapia pedagogiczna

Gość


Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i terapia pedagogiczna


PEDAGOGIKA OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZA I TERAPIA PEDAGOGICZNA

W obliczu fali przemian makrospołecznych i globalnych szczególnego wzmocnienia wymagają podstawowe funkcje społeczne, jakie muszą być spełniane w skali powszechnej tj. opieka, socjalizacja i wychowanie. Są one bowiem warunkiem niezbędnym do utrzymywania, optymalizowania i modernizowania ładu społecznego, dynamicznej adaptacji do zmian społecznych oraz radzenia sobie z trudnościami i problemami narastającymi w realiach życia na poziomie mikro-, mezzo- i makrospołecznym.

Te podstawowe funkcje społeczne ulegają współcześnie erozji i rozregulowaniu, ma w nich miejsce niewydolność w szerokiej społecznej skali. Jest, będzie i musi być zapotrzebowanie na profesjonalne pedagogiczne wspomaganie procesów opieki, socjalizacji i wychowania i to w skali masowej, w odniesieniu do wszelakich podmiotów: od jednostkowego rodzica po politycznych decydentów. W tym kontekście usytuowana jest specjalność pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i terapia pedagogiczna.   

Kształcenie w specjalności pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i terapia pedagogiczna obejmować będzie następujące zakresy: psychologiczne, społeczne i kulturowe uwarunkowania  procesów opieki, socjalizacji i wychowania; warunki i czynniki pomyślnego ich przebiegu; dysfunkcje, trudności i zagrożenia procesów opiekuńczo-wychowawczych; system opieki, jego funkcjonowanie i organizacja; instytucje i formy opieki zastępczej; społeczno-pedagogiczne diagnozy stanu opieki i wychowania w podstawowych środowiskach życia; metody pracy opiekuńczej i oddziaływań wychowawczych; kierunki i strategie profilaktyki pedagogicznej; specyfika pracy indywidualnej, pracy z grupą i pedagogicznego wspomagania rodziny. Szerokoprofilowa specjalność zawiera także przygotowanie w zakresie terapii pedagogicznej, obejmujące profilaktykę i terapię trudności wychowawczych, zaburzeń socjalizacji oraz trudności w uczeniu się. 

Rozległy zakres kształcenia w specjalności, oparty o szerokie spektrum wiedzy teoretycznej (tj. moduł treści podstawowych i moduł treści kierunkowych), wzbogacone ofertą warsztatową i praktykami zawodowymi, daje absolwentom wielostronne kompetencje i wielorakie możliwości zatrudnienia, co umożliwi im twórcze kształtowanie własnej kariery oraz elastyczne dostosowanie do rynku pracy. 

Studnia drugiego stopnia na kierunku pedagogika, specjalność pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i terapia pedagogiczna przygotowują absolwenta, który:

  1. Dysponuje rzetelnym i rozległym przygotowaniem teoretycznym o charakterze interdyscyplinarnym, umożliwiającym pogłębione rozumienie rzeczywistości społecznej oraz refleksyjne i twórcze działania zawodowe. 
  2. Ma ugruntowane potrzeby poznawcze, gotowość do ustawicznego uczenia się i samodoskonalenia, jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia. 
  3. Posiada umiejętność prowadzenia badań, dostrzegania i samodzielnego rozwiązywania problemów teoretycznych i praktycznych z zakresu wybranej specjalności.
  4. Ma świadomość i rozumienie wielorakich dylematów moralno-etycznych współczesnego życia społecznego, rozstrzyga je na gruncie praw człowieka, przyswoił i respektuje etyczne zasady pracy pedagoga. 
  5. Posiada rozwinięte kompetencje społeczne i komunikacyjne czyniące go zdolnym do dobrego kontaktu i pracy z osobami, grupami, środowiskami społecznymi i do wywierania celowego wpływu społecznego. 
  6. Jest znawcą zjawisk i procesów społecznych związanych z warunkami rozwoju i kształtowania się człowieka oraz z pedagogicznym oddziaływaniem na osoby, grupy i środowiska społeczne, potrafi zrozumieć oraz analizować zjawiska społeczne występujące w skali mikro-, mezzo-, makro-społecznej i w skali globalnej. 
  7. Potrafi monitorować i diagnozować sytuację opiekuńczą i wychowawczą dzieci dorastających i młodzieży w rodzinie, grupie rówieśniczej, środowisku lokalnym oraz placówkach szkolnych i opiekuńczo-wychowawczych; trafnie rozpoznaje stan, trudności i dysfunkcje oraz potrzeby opiekuńcze i wychowawcze w poszczególnych środowiskach społecznych.
  8. Zna funkcjonowanie systemu opieki i specyfikę określonych placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz stosowane w nich działania opiekuńcze i wychowawcze.
  9. Dysponuje merytoryczną wiedzą oraz umiejętnościami praktycznego stosowania metod i form pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz profilaktyczno-terapeutycznej z dziećmi, dorastającymi, młodzieżą oraz z rodziną.
  10. Posiada wiedzę i umiejętności w zakresie interwencji pedagogicznej, pomocy indywidualnej, pracy z grupą, pedagogicznego wspomagania rodziny.
  11. Jest przygotowany do prowadzenia terapii pedagogicznej w zakresie trudności wychowawczych i zaburzeń socjalizacji oraz trudności w uczeniu się.
  12. Posiada wiedzę i umiejętności w zakresie komunikacji społecznej, mediowania, negocjacji oraz współpracy z przedstawicielami różnych instytucji i służb, z organizacjami społecznymi, wolontariuszami i innymi partnerami społecznymi. 

Absolwenci posiadają kwalifikacje do pracy na stanowiskach nauczyciela pedagoga w przedszkolach, szkołach i placówkach systemu oświaty, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, nauczyciela wychowawcy w świetlicach szkolnych i internatach, nauczyciela terapeuty pedagogicznego. Są przygotowani do pracy w ośrodkach diagnostyczno-konsultacyjnych, ośrodkach adopcyjno-opiekuńczych, domach dziecka, pogotowiach opiekuńczych, ośrodkach szkolno-wychowawczych, internatach, bursach, świetlicach środowiskowych i profilaktyczno-terapeutycznych, w organizacjach pozarządowych prowadzących działalność opiekuńczo-wychowawczą, profilaktyczno-terapeutyczną oraz interwencyjną w sytuacjach kryzysowych.  

 

 

 

<<pedagogika