Pedagogika

Gość



Kierunek Pedagogika

Studia I stopnia (3-letnie w trybie niestacjonarnym) + studia podyplomowe (dające uprawnienia pedagogiczne - specjalność "Przygotowanie pedagogiczne", bezpłatne dla absolwentów tego kierunku w trybie przyspieszonym)


Opis:

Rosnąca potrzeba profesjonalnych działań edukacyjno-terapeutycznych wymaga zdobycia specjalistycznej i interdyscyplinarnej wiedzy oraz obszernego przygotowania praktycznego. Wiedza teoretyczna połączona z możliwością doskonalenia własnego warsztatu pracy daje szansę zdobycia kwalifikacji i kompetencji społeczno-zawodowych niezbędnych do świadczenia profesjonalnych działań o charakterze edukacyjnym i terapeutycznym.

Kierunek Pedagogika jest skierowany do osób pragnących pracować poza systemem oświaty w obszarze pedagogiki społecznej (a po ukończeniu studiów podyplomowych w skróconym indywidualnym trybie nauczania absolwent może pracować także w placówkach oświatowych). Studia na kierunku Pedagogika w GSW Milenium umożliwią zdobycie wykształcenia pozwalającego na dużą elastyczność w rozwijającym się rynku usług opiekuńczo-wychowawczych, jak i założenie własnej działalności gospodarczej. Studia te umożliwiają zapoznanie się z szerokim wachlarzem dziedzin pedagogicznych: m. in. andragogiką, arteterapią, socjoterapią, doradztwem zawodowym dla dorosłych, pedagogiką terapeutyczną. Studia te pozwalają na kontynuowanie nauki na studiach drugiego stopnia oraz studiach podyplomowych. Absolwent kierunku Pedagogika kontynuując naukę na studiach podyplomowych prowadzonych przez GSW Milenium uzyska zniżkę w wysokości 100% studiując na specjalności Przygotowanie pedagogiczne i możliwość nauki w skróconym indywidualnym trybie (uprawnienia już w marcu 2025), dzięki któremu szybciej uzyska uprawnienia pedagogiczne. 

Absolwent w czasie studiów zdobywa wiedzę ogólnopedagogiczną i psychologiczną oraz rozwija umiejętności niezbędne do zrozumienia procesu przeprowadzania diagnozy pedagogicznej, w tym zastosowania odpowiednich metod i technik, tj. obserwacja, wywiad, rozmowa, analiza dokumentów. Potrafi przygotować opis wyników, sformułować wnioski i zalecenia. W procesie diagnostycznym uwzględnia wszechstronny rozwój klienta (psychoruchowy, emocjonalno-społeczny, fizyczny) oraz kontekst środowiskowy. Ponadto jest przygotowany do współpracy z innymi specjalistami oraz instytucjami pomocowymi, które mogą wspomagać podjęte przez niego oddziaływania edukacyjno-terapeutyczne.

Absolwent zdobywa także wiedzę na temat teorii i praktyki pomagania. Potrafi włączyć do swojej pracy elementy m in. terapii ruchem, muzyką i pracą. Orientuje się we współczesnych tendencjach pracy z osobami potrzebującymi pomocy psychologiczno-pedagogicznej i ich rodzinami. W pracy z osobami o zagrożonym lub nieprawidłowym rozwoju umie wykorzystać zalecenia dotyczące pracy na zasobach. Umie włączać do pracy edukacyjno-terapeutycznej wiedzę i doświadczenia z psychologii i edukacji zdrowotnej, psychologii zainteresowań czy pedagogiki zabawy. Jest gotowy także do pracy z osobami o prawidłowym rozwoju (działania rozwojowe i profilaktyczne).


Czego się dowiesz?

W trakcie studiów licencjackich na Kierunku Pedagogika absolwent zdobywa szeroki wachlarz umiejętności niezbędnych w pracy w charakterze edukacyjnym i terapeutycznym, m.in.

  • jak pracować z osobami potrzebującymi wsparcia w sferze psychicznej, fizycznej, zawodowej i społecznej;
  • jak pomóc w rozpoznaniu indywidualnych możliwości i potencjałów oraz w pokonaniu trudności i ograniczeń osób na każdym etapie życia;
  • jak doskonalić własne umiejętności i kompetencje intra- i interpersonalnych (miękkich), niezbędne w pracy pedagogicznej;
  • jak kreować bezpieczne warunki pracy bazujące na zaufaniu, tolerancji i wzajemnej akceptacji;
  • jak tworzyć  i optymalizować sytuacje wychowawcze, wspierające, edukacyjne i profilaktyczne.

Czego się nauczysz?

Studia licencjackie na Kierunku Pedagogika przygotowują absolwenta, który:

1. osiągnie odpowiedni dla ludzi z wyższym wykształceniem poziom intelektualny oraz wysokie umiejętności zawodowe;

2. dysponuje szeroką wiedzą psychologiczną, ogólnopedagogiczną, filozoficzną, socjologiczną;

3. zna specyfikę funkcjonowania instytucji zajmujących się profilaktyką i różnymi rodzajami oddziaływań wspierających i terapeutycznych a także przepisy prawa regulujące tę działalność;

4. posiada wiedzę w zakresie prawidłowości oraz zaburzeń rozwoju i zachowania człowieka w różnych okresach życia, w tym także specyfiki niepełnosprawności intelektualnej i fizycznej;

5. rozumie, na czym polega przeprowadzanie procesu diagnostycznego;

6. zna metodę diagnozy zasobów i zasady doboru terapii dostosowanej do indywidualnych potrzeb człowieka na każdym etapie rozwoju;

7. pracuje w oparciu o nowoczesne metody i techniki pracy pedagogicznej;

8. dysponuje wiedzą teoretyczną oraz umiejętnościami praktycznymi dotyczącymi stosowania form i metod pracy profilaktycznej, wspierającej i terapeutycznej;

9. potrafi projektować programy edukacyjne dla młodzieży i dorosłych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym projektować działania wspierające rozwój uzdolnień specjalnych;

10. posiada kompetencje niezbędne do pracy pedagogicznej opartej na rozwijaniu i wykorzystaniu wyobraźni twórczej i artystycznej dzieci, młodzieży i dorosłych oraz rozbudzaniu wrażliwości i doznań estetycznych;

11. posiada kompetencje społeczno-komunikacyjne umożliwiające mu dobry kontakt z osobami, grupami, środowiskami społecznymi w celu wywierania wpływu społecznego;

12. posiada umiejętności w zakresie komunikacji społecznej, dialogu, mediacji, negocjacji oraz współpracy z przedstawicielami różnych instytucji i służb, z organizacjami społecznymi, wolontariuszami i innymi partnerami społecznymi;

13. jest zdolny do podejmowania inicjatyw społecznych w celu dążenia do doskonalenia własnej osobowości i rozwoju;

14. odznacza się świadomą postawą, wyrażającą gotowość do uczenia się przez całe życie, tym samym wzbogacania własnego warsztatu pracy;

15. odznacza się odpornością na stres oraz umiejętnością radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych;

 16. przyswoił sobie i respektuje etyczne zasady pracy edukacyjnej, profilaktycznej i terapeutycznej.


Praca po studiach

- zakładach leczniczych, szpitalach, sanatoriach, hospicjach, itp.

- organizacjach zajęć wspomagających pracę placówek służb zdrowia,

- zakładach poprawczych, domach dziecka, pogotowiach opiekuńczych, placówkach socjalizacyjnych, socjoterapeutycznych, interwencyjnych,

- placówkach opieki częściowej: zespołach zajęć pozalekcyjnych,

- placówkach wsparcia dziennego tj: kluby seniora, domy dziennego pobytu, ogniska wychowawcze, kluby osiedlowe,

- jednostkach samorządu gminnego,

- domach pomocy społecznej,

- organizacjach pozarządowych zajmujących się niepełnosprawnością,

- pozarządowych działalnościach rekreacyjno-sportowych,

- klubach sportowych,

- hotelach i ośrodkach wczasowych,

- a także prowadzić własną działalność gospodarczą.


Absolwent kierunku, może także rozpocząć naukę na studiach podyplomowych uzyskując tym samym możliwość zatrudnienia w placówkach oświatowych (studiując Przygotowanie pedagogiczne). Nauka ta odbywa się w skróconym i indywidualnym trybie nauczania (dotyczy studiów podyplomowych prowadzonych przez GSW Milenium).

Atuty GSW Milenium

•    Wykładowcy – praktycy

Zajęcia na uczelni prowadzą nie tylko wybitni naukowcy, ale przede wszystkim praktycy pracujący na co dzień zawodowo:
- pedagodzy, psycholodzy, terapeuci, nauczyciele, wychowawcy, dyrektorzy placówek, kuratorzy, biegli sądowi i inni.

•    Studia o profilu PRAKTYCZNYM

-  Program studiów nie jest przepełniony wiedzą książkową, lecz uczy praktycznego wymiaru zawodu pedagoga, ponieważ został przygotowany we współpracy ze szkołami, placówkami opiekuńczo-wychowawczymi, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, jednostkami administracji samorządowej itp.

- Stosujemy nowoczesne metody kształcenia, studenci uczestniczą nie tylko w tradycyjnych wykładach, ale również w ćwiczeniach audytoryjnych, ćwiczeniach warsztatowych i zajęciach terenowych.

- Program kształcenia przygotowuje do pracy zawodowej zgodnie z aktualnymi potrzebami rynku pracy w kraju i za granicą, ponieważ uczelnia wdraża Europejskie Standardy Nauczania w formie Polskich Ram Kwalifikacji (PRK) na poziomie 6 i 7.

•    Zajęcia w soboty - niedziele / Zjazdy 2 razy w miesiącu

-  Niestacjonarny tryb studiów pozwala na łączenie studiów z pracą.

-  Praktyczny charakter studiów umożliwia zastosowanie zdobytej wiedzy w codziennej pracy zawodowej.

•    Wysokie stypendia - nawet 2000 PLN/m-c!