RESOCJALIZACJA I PROFILAKTYKA SPOŁECZNA
Jednym ze znamiennych rysów czasu współczesnego są narastające zagrożenia społeczne i patologizacja życia społecznego, zachodzące na wszystkich poziomach organizacji społecznej – indywidualnym, grupowym, instytucjonalnym, zbiorowym i makrospołecznym. Powoduje to zarazem stały wzrost zapotrzebowania na specjalistów – pedagogów przygotowanych do pracy w wielorakich służbach społecznych i instytucjach działających w obszarze prewencji społecznej, resocjalizacji, bezpieczeństwa publicznego, wymiaru sprawiedliwości, systemu penitencjarnego oraz wyspecjalizowanych w profilaktyce korekcji i terapii szeroko pojętego niedostosowania społecznego. Odpowiedzią na te uwarunkowania i potrzeby jest specjalność pedagogiczna resocjalizacja i profilaktyka społeczna.
Szerokoprofilowa specjalność wypływa z niezbędnego założenia, że współczesne działania resocjalizacyjne muszą mieć charakter systemowy i kompleksowy, obejmować zwłaszcza wczesne stadia niedostosowania społecznego, działać głównie prewencyjnie wobec osób, grup, środowisk zagrożonych deprawacją, patologią, kryminalizację i marginalizację społeczną. Stąd profil specjalności obejmuje zarazem profilaktykę społeczną, a w tym takie zakresy jak: obszary i kierunki profilaktyki społecznej; instytucje i służby oraz ich zadania; strategie profilaktyczne; metody i formy działań profilaktyczno-resocjalizacyjnych w środowisku otwartym; aktywizację wsparcia społecznego w środowiskach zagrożonych patologiami; działania sektora pozarządowego w obszarze niedostosowania społecznego. Kształcenie w zakresie resocjalizacji obejmować będzie w szczególności specyfikę metod i form pracy z osobami niedostosowanymi społecznie w warunkach wolności dozorowanej i izolacji społecznej, problematykę diagnozy psychologiczno-pedagogicznej ukierunkowanej na potrzeby realizacji korekcyjnego wychowania, etiologię zjawiska przestępczości, organizację systemu instytucji wychowania resocjalizującego i systemu penitencjarnego oraz obowiązujące w tym zakresie rozwiązania prawne, zagadnienia opieki następczej i post – penitencjarnego usamodzielniania.
Kształcenie oparte o powyższe założenia, uwzględniające szeroki zakres wiedzy teoretycznej, wzbogacone ofertą warsztatową i praktykami zawodowymi, daje absolwentom rozległe kompetencje i możliwości podjęcia satysfakcjonującej pracy zawodowej, a także stwarza podstawy do twórczego i aktywnego kształtowania własnego rozwoju zawodowego i elastycznego reagowania na trendy rynku pracy.
Studia drugiego stopnia na kierunku pedagogika, specjalność resocjalizacja i profilaktyka społeczna przygotowują absolwenta, który:
Absolwenci posiadają kwalifikacje do zajmowania stanowiska pedagoga, wychowawcy w młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, zakładach poprawczych, schroniskach dla nieletnich, a także kwalifikacje do prowadzenia zajęć resocjalizacyjnych, uwzględniających indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym w przedszkolach, szkołach, placówkach oświatowo-wychowawczych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
Ponadto są przygotowani do podjęcia zatrudnienia w placówkach profilaktyczno-wychowawczych i resocjalizacyjnych dla nieletnich, w kurateli sądowej, ośrodkach kuratorskich, aresztach śledczych i zakładach karnych, pogotowiach opiekuńczych, policyjnych izbach dziecka, w innych instytucjach i ośrodkach profilaktyki społecznej, w organizacjach pozarządowych działających w obszarze profilaktyki społecznej i resocjalizacji.
eRekrutacja |
<<pedagogika |