English | Deutsch |
Szczegółowe informacje dotyczące konferencji dostępne są - TUTAJ PLAKAT MAPA
ORGANIZATORZY | ||||
|
PARTNERZY | ||||||
zapraszają do udziału w II Międzynarodowej Konferencji Naukowej z cyklu „Konteksty efektywności…”
Interdyscyplinarne konteksty efektywności aktywizacji zawodowej
i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym
Patronat |
Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk Wejdź na stronę WWW |
Miejsce |
Siedziba Gnieźnieńskiej Szkoły Wyższej Milenium – Gniezno, ul. Leopolda Okulickiego 3a
Termin |
12 – 14 maja 2014 roku
I. Komitet honorowy | II. Komitet naukowy | |
Prof. zw. dr hab. Ireneusz Kubiaczyk, WWSSE Środa Wlkp. | Prof. zw. dr hab. Dzierżymir Jankowski, GSW Milenium | |
Prof. nzw. dr Lechosław Gawrecki, GSW Milenium | Prof. zw. dr hab. Kazimierz Przyszczypkowski, UAM Poznań | |
Prof. dr hab. Anatoli Demanichuk, MEGU w Równym, Ukraina | Prof. zw. dr hab. Andrzej Radziewicz-Winnicki, Uniwersytet Zielonogórski | |
Prof. dr hab. Pavel Mühlpachr, ISM w Brnie - Czechy | Prof. zw. dr hab. Ewa Solarczyk-Ambrozik, UAM Poznań | |
Prof. George Nelson, Brigham Young University w Provo, Utah, USA; Pedagogium WSNS w Warszawie | Prof. Burchardt Zirpins, OBW, Niemcy | |
Dr hab. Wiesław Ambrozik, prof. UAM Poznań | Dr hab. Grażyna Bartkowiak, prof. GSW Milenium | |
Dr hab. Małgorzata Kowalczyk, prof. UMK w Toruniu | Dr hab. Marek Konopczyński, prof. Pedagogium WSNS | |
Dr hab. Czesław Kustra, prof. UMK w Toruniu | Dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ w Zielonej Górze | |
Dr hab. Hanna Solarczyk-Szewc, prof. UMK w Toruniu | Dr hab. Wojciech J. Maliszewski, prof. GSW Milenium | |
Dr hab. Beata Maria Nowak, prof. Pedagogium WSNS w Warszawie | ||
Dr hab. Jurij Pelekh, prof. MEGU w Równym, Ukraina | ||
Dr hab. Marek Walancik, prof. WSB Dąbrowa Górnicza | ||
Dr Hubert Paluch, prof. GSW Milenium | ||
Dr Przemysław Frąckowiak, PPRiRS, WWSSE Środa Wlkp. | ||
Dr Anna Knocińska, PPRiRS, GSW Milenium | ||
Dr Adam Szecówka, Uniwersytet Wrocławski | ||
Dr Michał Szykut, PPRiRS, WSKS, UMK w Toruniu |
III. Komitet organizacyjny | ||
Dr Jolanta Spętana, PPRiRS, WWSSE Środa Wlkp. | Mgr Anna Kruszyk, PPRiRS, NBAP | |
Dr Tomasz Siwiec, UMK Toruń | Mgr Wojciech Mroczkowski, PPRiRS, WSKS | |
Dr Joanna Rajewska de Mezer, PPRiRS, UAM | Mgr Elżbieta Stępa, PPRiRS | |
Dr Iwona Gawrecka, GSW Milenium | Mgr Bożena Szot, PPRiRS, NBAP | |
Dr Danuta Krzysztofiak, WWSSE Środa Wlkp. | Mgr Michał Tkaczyk, PPRiRS, NBAP | |
Mgr Sebastian Dec, PPRiRS, NBAP | Mgr Renata Herba, PWSZ Piła | |
Mgr Sylwia Dec, PPRiRS, NBAP, | Mgr Joanna Kryza, PWSZ Piła | |
Mgr Anna Hedrych-Stanisławska, PPRiRS, GSW Milenium | Mgr Tadeusz Synoradzki, ZAZ Gołaszewo | |
Mgr Sylwia Jabłońska, PPRiRS, GSW Milenium, | Mgr Grzegorz Grzegorek, ZP Trzemeszno | |
Mgr Mariusz Kościelniak, PPRiRS |
IV. Wprowadzenie |
Aktywizacja społeczno-zawodowa to zespół wielu komplementarnych działań, które mają na celu inkluzję w główny nurt współczesnego społeczeństwa. To właśnie aktywizacja społeczna jest pierwszym warunkiem aktywizacji zawodowej. Wywołanie motywacji, podniesienie poziomu kompetencji życiowych i umiejętności społecznych umożliwiają włączenie w życie społeczne, w tym wejście lub powrót na rynek pracy i aktywizację zawodową. Dopiero wówczas celowym staje się podnoszenie kluczowych kompetencji o charakterze zawodowym, które umożliwiają zdobycie nowych kwalifikacji i umiejętności, a co za tym idzie aktywne życie zawodowe. Aktywizacja zawodowa dotyczy nie tylko konkretnych działań zmierzających do wprowadzenia na rynek pracy, ale także na kreowaniu konstruktywnej postawy wobec własnej sytuacji zawodowej.
W Polsce istnieją różne instrumenty wspierające aktywizację zawodową, zdefiniowane przede wszystkim w Ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, a w przypadku osób z niepełnosprawnością także w Ustawie o zatrudnieniu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Nie wyczerpują one jednak szerokiej oferty oddziaływań instytucji ratownictwa społecznego. Aktywizacja społeczno-zawodowa nie jest bowiem metodą pracy stosowaną wyłącznie przez instytucje rynku pracy.
Pojęcie aktywizacji ma szczególne znaczenie w pedagogice społecznej. Pobudzanie własnej aktywności jednostki i kształtowanie jej twórczej roli w środowisku lokalnym to przecież klasyczne obszary zainteresowania tej dyscypliny pedagogiki. Helena Radlińska postrzegała aktywizację jednostek zdolnych do zmieniania rzeczywistości jako nadrzędny cel pedagogiki społecznej. Aktywizacja stała się metodą pracy instytucji o charakterze wychowawczym, profilaktycznym, resocjalizacyjnym, readaptacyjnym. Stała się sposobem na skuteczne wspieranie jednostki w przekraczaniu barier uniemożliwiających pełne uczestniczenie w życiu społecznym. Przy czym zagadnienie skuteczności oddziaływań z zakresu szeroko rozumianej problematyki ratownictwa społecznego od lat, nieodmiennie, stanowi przedmiot debaty społecznej. Jej uczestnicy znacząco różnią się w opiniach dotyczących uwarunkowań, które rzeczonej skuteczności mają sprzyjać. Co ciekawe szczególnie mocno owe różnice rysują się w przestrzeniach tradycyjnie już zagospodarowywanych przez teoretyków i praktyków zagadnienia. Zdaje się przy tym, że od długiego czasu oba te środowiska starają się forsować własne rozwiązania dotyczące tej problematyki. Promują kreowane przez siebie propozycje w kategoriach wyłączności na poprawność. Prowadzi to do sytuacji, w której obszar styczności tych dwóch dziedzin, to jest praktyki i teorii, poddawany jest często w wątpliwość . Dobrze ten kłopot ilustruje spostrzeżenie M. Maffesoliego o tym, że „antynomia myśli naukowej i zdrowego rozsądku wydaje się wynikać z samej istoty rzeczy. I oczywiście, dla tej pierwszej ten drugi jest niepewny: jeśli nawet nie zakwalifikują go jako "fałszywej świadomości" zdrowy rozsądek jest co najmniej głupkowaty. Wspomniana pogarda wobec anima candida jest uznana w świecie nauki za probierz postawy intelektualnej” . Spór trwa i w zasadzie nic nie wskazuje na jego rychłe zażegnanie. Niewiele pomagają w tej sprawie spostrzeżenia i przestrogi, w których zwraca się uwagę na to, że takie podejście „nie przynosi prawdy o człowieku, a w tle abstrakcyjno - idealizującego i potocznego dążenia do odsłonięcia ludzkiej tajemnicy bytu, losu i łaski pojawia się ciągle nieznany, czasem nawet złośliwy Demiurg” .
Tym niemniej zarówno praktycy, jak teoretycy problematyki ratownictwa społecznego zgodni są co do tego, że polskie rozwiązania organizacyjne i formalno-prawne w nikłym stopniu uwzględniają zagadnienie systemowości w procesie wspierania osób zagrożonych ekskluzją społeczną. Podkreśla się przy tym potrzebę interdyscyplinarnego analizowania i rozwiązywania tego problemu. Wszystko po to, by stworzyć warunki dla niesienia skutecznej pomocy osobom wykluczanym i wykluczonym. Tymczasem nader często sprawa owej skuteczności i standardów jej oceny przybiera instrumentalny charakter. Zwyczajnie dostarcza argumentacji bądź to za koniecznością zmiany, bądź też utrzymaniem status quo pomocowej rzeczywistości. Oznacza to kierowanie się bardziej społeczno-politycznym interesem, aniżeli paradygmatem działania w interesie dobra, szczęścia, nadziei czy zwyczajnie życiowego powodzenia osób zagrożonych wykluczeniem.
Opisana sytuacja dobrze uzasadnia potrzebę tworzenia możliwości podejmowania takiego właśnie, interdyscyplinarnego, międzyśrodowiskowego dyskursu nad problematyką aktywizacji społecznej i zawodowej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym i wykluczonym. Temu też zadaniu służyć ma niniejsza konferencja.
V. Formuła konferencji |
Zgodnie z Ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy osobami w szczególnej sytuacji na rynku pracy są między innymi: bezrobotne kobiety które nie podjęły zatrudnienia po urodzeniu dziecka; osoby długotrwale bezrobotne; osoby niepełnosprawne; osoby do 25. roku życia; osoby powyżej 50. roku życia. Grupy te są w obszarze oddziaływań szerokiego spektrum instytucji ratownictwa społecznego, a aktywizacja społeczna i zawodowa stanowi jedną z wielu form ich pracy. Stąd propozycja, aby problematyka konferencji koncentrowała się wokół obszarów tematycznych:
- aktywizacja społeczno-zawodowa młodzieży,
- aktywizacja społeczno-zawodowa bezrobotnych,
- aktywizacja społeczno-zawodowa niepełnosprawnych,
- aktywizacja społeczno-zawodowa osób starszych.
Na konferencję składać się będą trzy formy działań:
1. naukowa sesja plenarna i panele dyskusyjne (obrady prowadzone będą w formie wygłaszania referatów i komunikatów w dyskusji, sekcje tematyczne zostaną ustalone w zależności od liczby zgłoszeń),
2. praktyczne warsztaty szkoleniowe (odrębnie certyfikowane),
3. przykłady dobrych praktyk – zwiedzanie wybranych instytucji.
Na każdą z trzech form realizowanych w ramach konferencji można zapisać się niezależnie.
VI. Ramowy program konferencji |
Dzień 1 - 12.05.2014 r. | Dzień 2 - 13.05.2014 r. | ||||
09.00-10.45 | rejestracja uczestników | 10.00-12.00 | sesja plenarna | ||
11.00-11.30 | otwarcie Konferencji | 12.00-12.30 | podsumowanie sesji naukowych | ||
11.30-12.00 | wystąpienia gości specjalnych | 12.30-13.00 | obiad | ||
12.00-13.00 | sesja plenarna | 13.00-14.30 | warsztaty | ||
13.00-13.20 | przerwa kawowa | 14.30-14.45 | przerwa kawowa | ||
13.20-15.20 | sesja plenarna | 14.45-16.15 | warsztaty | ||
15.30-16.00 | obiad | ||||
16.00-18.00 | sesje panelowe | ||||
Dzień 3 - 14.05.2014 r. | |||||
10.00-13.00 | przykłady dobrych praktyk – zwiedzanie wybranych instytucji |
VII. Informacje organizacyjne |
1. Wypełnioną kartę zgłoszenia oraz streszczenie wystąpienia należy przesłać drogą elektroniczną na adres: pracownia@milenium.edu.pl do dnia 15.03.2014r. Karta zgłoszenia w załączniku. Objętość streszczenia nie może przekraczać 1 strony znormalizowanego tekstu (1800 znaków).
2. Informacje dotyczące szczegółowego programu konferencji zostaną przesłane po zamknięciu listy uczestników konferencji.
3. Udział w konferencji jest płatny wg tabeli:
Lp. | Uczestnicy konferencji | Opłata rejestracyjna | Opłata za warsztat |
1. | pracownicy naukowo-dydaktyczni uczelni | 200 PLN | 50 PLN |
2. | osoby pracujące, praktycy z instytucji | 100 PLN | 50 PLN |
3. | studenci | 10 PLN | 20 PLN |
Wpłaty należy dokonywać na konto GSW Milenium nr 53 1090 1375 0000 0001 0062 7095 z dopiskiem KONFERENCJA MAJ 2014.
Opłata rejestracyjna obejmuje materiały konferencyjne i publikację zakwalifikowanego materiału w monografii oraz 1 egzemplarz autorski.
4. Udział w warsztatach szkoleniowych będzie odrębnie certyfikowany. Na warsztaty mogą zapisać się również osoby nie biorące udziału w pozostałych częściach konferencji. Szczegóły zostaną przesłane po zamknięciu listy uczestników.
Propozycje warsztatów:
L.p. | Temat warsytatów | Osoba prowadząca |
1. | Młodsi-starsi. Warsztat integracji międzypokoleniowej | dr Danuta Krzysztofiak |
2. | Aktywizowanie zasobów rodziny - systemowy coaching rodzicielski | dr Agata Woźniak |
3. | Negocjacje w praktyce pedagogicznej | dr Anna Bęczkowska |
4. | Arteterapia w resocjalizacji | mgr Anna Kruszyk, mgr Sylwia Dec |
5. | Drama w resocjalizacji | mgr Anna Kasprowicz-Tomaszewska |
6. | Resocjalizacyjny trening Georga Nelsona | mgr Sebastian Dec |
7. | Dialog motywacyjny, czyli jak aktywizować ludzi do zmiany | mgr Zofia Kowalska |
8. | Kluczowe kompetencje osobiste wyzwaniem dla współczesnego rynku pracy |
mgr Magdalena Ignaczak (firma MIGNA) |
9. |
Kluczowe kompetencje społeczne jako narzędzie wspomagające |
mgr Beata Zięba (firma GET BETTER) |
5. Dojazd do odwiedzanych instytucji w ramach „przykładów dobrych praktyk” uczestnicy organizują we własnym zakresie. Organizatorzy zapewniają wstęp wolny do instytucji wskazanej w zgłoszeniu. Szczegóły zostaną przesłane po zamknięciu listy uczestników.
Propozycje instytucji:
L.p. | Nazwa instytucji | Osoba przyjmująca wizytującą grupę |
1. |
Warsztat Terapii Zajęciowej Caritas Archidiecezji Gnieźnieńskiej w Kłecku |
mgr Dorota Jankowska |
2. | Zakład Poprawczy w Witkowie http://www.zpwitkowo.pl/ | mgr Zofia Kowalska |
3. | Zakład Poprawczy w Trzemesznie http://zakladpoprawczy.itrzemeszno.pl/ | mgr Grzegorz Grzegorek |
4. | Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Środzie Wlkp. http://www.srodawlkp.epcpr.pl/ |
mgr Bernadeta Staszak |
5. |
Środowiskowy Hufiec Pracy 15-28 w Próchnowie http://www.ohp.poznan.pl/ |
mgr Zbigniew Behrendt |
6. | Zakład Aktywizacji Zawodowej „Niezapominajka” w Gołaszewie http://www.zazgolaszewo.pl/ |
mgr Tadeusz Synoradzki |
7. | Dom pod Aniołem w Jelitowie – Prywatny Dom Opieki dla Osób Starszych http://dompodaniolem.domyopieki.pl/ |
mgr Anna Młodak |
6. Noclegi wraz ze śniadaniem i kolacją uczestnicy konferencji rezerwują i opłacają we własnym zakresie. Organizatorzy polecają:
1. Hotel Feniks http://www.hotel-feniks.pl/pl/pokoje
2. Hotel Awo http://www.hotel-awo.pl/
3. Hotek Nest http://www.hotelnest.pl/index.php
4. Hotel w Starej Kamienicy http://www.wstarejkamienicy.pl/strona,hotel-gniezno.html
5. Hotel Pietrak http://www.pietrak.pl/gniezno/hotel.html
oraz na „studencką kieszeń”…
6. Internat Szkół Medycznych http://www.medyk.gniezno.pl/internat.htm
7. Noclegi Pod Topolami http://www.noclegipodtopolami.pl/
8. Hotel Gewert http://www.gewert.gniezno.pl/sala_weselna_gniezno.htm
Mapka z lokalizacją miejsc noclegowych dostepna jest TUTAJ.
7. Tekst do publikacji należy przekazać w wersji elektronicznej (na adres: pracownia@milenium.edu.pl) najpóźniej do dnia 30.04.2014 r. Warunkiem druku przekazanego tekstu jest jego pozytywna recenzja. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do druku otrzymają autorski egzemplarz publikacji. Zostanie on przesłany pocztą na adres wskazany w Karcie zgłoszenia.
8. Wymogi edytorskie:
- na pierwszej stronie, w lewym górnym rogu, należy umieścić: nazwisko, imię, stopień lub tytuł naukowy, nazwę uczelni/instytucji afiliowanej;
- tytuł, streszczenie i słowa kluczowe w języku polskim i angielskim,
- objętość – maksymalnie jeden arkusz wydawniczy (40 000 znaków),
- format pliku Microsoft Word, czcionka Times New Roman – rozmiar 12, interlinia 1,5;
- bibliografia zestawiona alfabetycznie na końcu: Adler A., Sens życia, Warszawa 1986.
- przypisy dolne wg wzoru:
A. Radziewicz-Winnicki, Pedagogika społeczna, Warszawa 2008, s. 451.
C. Piecuch (red.), Kondycja człowieka współczesnego, Kraków 2006.
M. Kryszczuk, Społeczne aspekty nowych mediów, „Studia Socjologiczne” 2002, nr 2, s. 107.
B. Gołębniak, Szkoła wspomagająca rozwój, w: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika, Warszawa 2010, s. 109.
9. Dodatkowe informacje, zgłoszenia, teksty:
dr Anna Knocińska: tel. 506 384 025, dr Przemysław Frąckowiak: tel. 500 002 126, adres e-mail: pracownia@milenium.edu.pl