IV Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu "Konteksty efektywności..." - Propozycje warsztatów

Gość


IV Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu "Konteksty efektywności..." - Propozycje warsztatów


Program warsztatów praktycznych 

WARSZTATY SZKOLENIOWE

9.00-11.00

Warsztat nr 1 – sala 6 

prof. UZ dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, Uniwersytet Zielonogórski

Warsztat - Trening Zastępowania Agresji (ART) Aggression Replacement Training

Warsztat nr 4 – sala 12 

mgr Katarzyna Białas-Paluch, GSW Milenium 

ADHD czy zaburzenia integracji sensorycznej?

Warsztat nr 7 – sala 13 

mgr Magdalena Szutarska, Pracownia Psychologiczna

Świadomość własnych kompetencji jako znaczący element profilaktyki wypalenia zawodowego profesjonalistów. Praca własna z użyciem kart metaforycznych 

11:00-11:15 Przerwa kawowa sala 14

11.15-13.15

 Warsztat nr 2 – sala 6 

dr Agata Woźniak, GSW Milenium

Zasada realności w pracy z klientem.
Jak zbudować opowieść wspierającą
proces pomagania

 

Warsztat nr 5 – sala 12 

mgr Katarzyna Białas-Paluch, GSW Milenium

Wysoko funkcjonujący uczeń z autyzmem
i zespołem Aspergera w szkole.

Metody pracy w środowisku klasowym

 

Warsztat nr 8 – sala 13 

mgr Wioleta Urban, GSW Milenium 

Stymulacja rozwoju kompetencji komunikacyjnych. Profilaktyka zaburzeń mowy i wymowy

 

13:15-13:30 Przerwa kawowa sala 14

13.30-15.30

Warsztat nr 3 – sala 6

dr Agata Woźniak, GSW Milenium

Nie narzekaj, zrób użytek. 
Jak wydobyć zasoby w tzw. trudnych 
warunkach pomagania

Warsztat nr 9 – sala 12 

mgr Mateusz Wiliński, GSW Milenium,

Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych nr 2 w Poznaniu

 mgr Weronika Stefaniak, GSW Milenium

Diagnoza interakcyjna jako podstawa 
planowania pomocy

Warsztat nr 11 – sala 13 

dr Radosław Skrobacki, GSW Milenium

 Realizacja badań społecznych i rynkowych – role badacza i ankietera
w pozyskiwaniu trafnych 
i rzetelnych danych

15:30-15:45 Przerwa kawowa sala 14

15.45-17.45

 Warsztat nr 6 – sala 6

 mgr Sebastian Dec, Zakład Poprawczy w Poznaniu 

Resocjalizacyjny trening George’a Nelsona

 Warsztat nr 10 – sala 12

mgr Mateusz Wiliński, GSW Milenium,

Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych nr 2 w Poznaniu

 mgr Piotr Wiliński, GSW Milenium,

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 w Poznaniu

 Jak budować gotowość do przyjęcia pomocy psychologiczno-pedagogicznej?

 

Opis warsztatów praktycznych

Lp.

Temat warsztatu

Opis

Osoba prowadząca

1.

Warsztat - Trening Zastępowania Agresji (ART) Aggression Replacement Training

Warsztat pracy skierowany do osób mających problem w opanowaniu złości i agresji, uczący zachowania adekwatnego do sytuacji wcześniej wywołującej frustrację i gniew. Umiejętność
w nabywaniu przez uczestnika zachowań prospołecznych, radzenia sobie z trudnymi emocjami
i wzrostu poziomu moralnego. Założeniem warsztatu jest opanowanie technik pracy ze sprawcą przemocy wewnątrzrodzinnej.

dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek,
Uniwersytet Zielonogórski

2.

Zasada realności
w pracy
z klientem.

Jak zbudować opowieść wspierającą proces pomagania

Celem warsztatu jest omówienie i praktyczne zastosowanie (ćwiczenia) podstawowych założeń RTZ (Racjonalna Terapia Zachowania) w pracy z klientem. Podstawowym wątkiem tego spotkania jest pytanie
o to, jak przekonania profesjonalistów na temat własnej roli zawodowej wpływają na planowanie przez nich procesu pomagania. Spotkanie będzie okazją do zapoznania się z modelem ABCD, „testem spostrzeżeń kamerą” oraz zestawem 5 racjonalnych pytań RTZ. Zakłada się, że uczestnicy zakończą spotkanie z refleksją na temat tego jak wykorzystać tę wiedzę do rozwoju własnego warsztatu pracy.

dr Agata Woźniak,
GSW Milenium

3.

Nie narzekaj, zrób użytek. Jak wydobyć zasoby w tzw. trudnych warunkach pomagania

Celem warsztatu jest analiza przypadków, gdzie osoba pomagająca ma ograniczony czas współpracy z klientem (np. kilkunastominutowa konsultacja, praca z klientem w odległych odcinkach czasowych, praca w warunkach niedogodnych do budowania relacji pomagania). Uczestnicy będą mieli okazję przedyskutować pomocne sposoby radzenia sobie
z tego typu wyzwaniami. Założeniem warsztatu jest stworzenie uczestnikom warunków do konsultacji
i wymiany doświadczeń. Warsztat prowadzony będzie
z wykorzystaniem Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach. Pojawią się więc pytania
o rozwiązania, o to co działa i pomaga (mimo wszystko). Uczestnicy zapoznają się też z podstawowy tezami PSR, które mogą być pomocne w działaniach o charakterze krótkoterminowym.

dr Agata Woźniak,
GSW Milenium

4.

ADHD czy zaburzenia integracji sensorycznej?

Celem warsztatu jest zróżnicowanie zaburzeń integracji sensorycznej a ADHD, ukazanie podobieństw i różnic pomiędzy nimi. Nakreślenie objawów nieprawidłowości w poszczególnych sferach rozwoju, rozpoznanie zaburzeń procesów sensorycznych
u dzieci z ADHD, które prowadzą do silnego pobudzenia emocjonalnego i trudności w
nawiązywaniu prawidłowych relacji społecznych. Uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z różnymi propozycjami -aktywności sensoryczno-motorycznych oraz nabyć praktyczne wskazówki do prowadzenia ćwiczeń zarówno w środowisku szkolnym jak
i domowym.

mgr Katarzyna Białas-Paluch,
GSW Milenium

5.

Wysoko funkcjonujący uczeń z autyzmem
i zespołem Aspergera
 w szkole.

Metody pracy
w środowisku klasowym

Wśród prezentowanych zagadnień znajdą się m.in.: objawy charakterystyczne dla uczniów z zespołem Aspergera i wysokofunkcjonujących osób z autyzmem, deficyty związane z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i wynikające z nich problemy, których doświadczają uczniowie w procesie edukacji. Podczas warsztatu w sposób kompleksowy przedstawione zostaną  sposoby rozpoznawania mocnych i słabych stron uczniów z zespołem Aspergera i wysokofunkcjonujących osób z autyzmem, strategie związane z radzeniem sobie
z  charakterystycznymi symptomami, które zastosować można w grupie oraz  metody i formy pracy edukacyjnej  w środowisku szkolnym.

mgr Katarzyna Białas-Paluch,
GSW Milenium

6.

Resocjalizacyjny trening George’a Nelsona

Warsztaty wykorzystują koncepcję pracy z dziećmi
i młodzieżą opracowaną przez prof. George’a Nelsona.  Opiera się ona na metodach kulturotechniki i dotyczy umiejętności, komunikacji oraz stylów uczenia się. Za pomocą prostego narzędzia diagnostycznego możliwe jest poznanie i zrozumienie preferencji determinujących sposób działania oraz podejmowania decyzji i wyborów życiowych podopiecznych. Spojrzenie na świat przez pryzmat drugiej osoby, zrozumienie i zaakceptowanie różnic
w sposobie postrzegania rzeczywistości ułatwia dostosowanie metod pracy do indywidualnych potrzeb wychowanków. Warsztat skierowany jest przede wszystkim do pracowników zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich, ale  także do przedstawicieli sądownictwa, kurateli sądowej, środowisk akademickich.

mgr Sebastian Dec,
Zakład Poprawczy w Poznaniu

7.

Świadomość własnych kompetencji jako znaczący element profilaktyki wypalenia zawodowego profesjonalistów.

Praca własna z użyciem
kart metaforycznych

Warsztat ten będzie koncentrował się wokół wzmacniania kompetencji własnych uczestników. Rozważą oni swoją rolę „pomagacza” w kontekście pracy w obszarach często związanych z bezradnością oraz przyjrzą się strategiom własnym zaradczym.
W trakcie warsztatu wykorzystane będzie do pracy własnej narzędzie, jakim są karty metaforyczne.

mgr Magdalena Szutarska,
Pracownia Psychologiczna

8.

Stymulacja rozwoju kompetencji komunikacyjnych. Profilaktyka zaburzeń mowy i wymowy

Warsztat ma na celu nakreślenie sytuacji osoby (dziecka lub osoby dorosłej) mającej problemy
z prawidłową komunikacją językową, a także praktyczne ćwiczenia wspierające rozwój kompetencji komunikacyjnych.

Warsztat skierowany jest do nauczycieli, rodziców oraz terapeutów i został pomyślany jako skuteczny element profilaktyki logopedycznej w celu zapobiegania wykluczeniu społecznemu osób z zaburzeniami mowy i wymowy.

mgr Wioleta Urban,
GSW Milenium

9.

Diagnoza interakcyjna jako podstawa planowania pomocy

Warsztat ma na celu przedstawienie głównych założeń i pojęć diagnozy w ujęciu interakcyjnym oraz jej zastosowanie jako podstawy do planowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Warsztat skierowany jest przede wszystkim do osób pracujących w zawodach pomocowych z dziećmi, młodzieżą oraz rodzinami.

mgr Mateusz Wiliński,
GSW Milenium,
Zespół Poradnia Psychologiczno-Pedagogicznych nr 2 
w Poznaniu

mgr Weronika Stefaniak,
GSW Milenium

10.

Jak budować gotowość do przyjęcia pomocy psychologiczno-pedagogicznej?

Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne.  Jak budować gotowość do korzystanie z niej osób, które delegowane do specjalistów są przez inne osoby? Jak budować poczucie podmiotowości osób wspomaganych? Jak budować ich poczucie kontroli nad relacją pomagania? Jak uniknąć typowych pułapek pomagania?

Warsztat poświęcony jest poszukiwaniom odpowiedzi na powyższe pytania.

mgr Mateusz Wiliński,
GSW Milenium,
Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych nr 2 
w Poznaniu

mgr Piotr Wiliński,
GSW Milenium,
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 
w Poznaniu

Propozycje warsztatów metodologicznych 

Lp.

Temat warsztatu

Opis

Osoba prowadząca

11.

Realizacja badań społecznych i rynkowych – role badacza i ankietera w pozyskiwaniu trafnych i rzetelnych danych

Celem warsztatu będzie zapoznanie uczestników
z kluczowymi zagadnieniami związanymi
z pozyskiwaniem danych do badań społecznych
i rynkowych, w tym m.in.:
- konieczność pilotażu narzędzi (konsekwencje niestosowania tego etapu budowy narzędzia),
- instrukcja dla ankieterów a szkolenie ankieterów – fundament trafności badań,
- instrukcje dla respondenta  - „języczek uwagi” rozstrzygający o przebiegu wywiadu kwestionariuszowego lub ankiety,
- charakterystyka próby – pierwszeństwo metodologii, celu badania, czy możliwości realizacji (poszukiwanie kompromisu),
- kiedy realizować badania samodzielnie i czy 
w ogóle?
- efektywne strategie realizacji badań społecznych 
i rynkowych.

Warsztat ma przygotować uczestników do takiego przeprowadzenia badań społecznych i/lub rynkowych, które wyeliminuje negatywny wpływ badacza
i przygotowanego narzędzia na sposób realizacji badania przez ankietera, a w efekcie wpłynie na trafność i rzetelność pozyskanych danych. Warsztat jest skierowany do wszystkich osób realizujących na potrzeby własne bądź instytucji badania społeczne i/lub rynkowe.

dr Radosław Skrobacki,
GSW Milenium